Välkommen till Östra Härjedalens BK

Medlemsmöte 5 dec 2017

Närvarande: 8 st

  • Mötet öppnas och ordf Mats hälsar alla välkommen.
  • Ekonomi - ekonomin är bra.
  • Det har inkommit önskemål om mer spår/spårdagar/spårhelger.
  • Klubbstugan är bokad för uthyrning 17-19 augusti 2018 av Jämtland/Härjedalens veteranmotorcykelklubb.
  • Mats tar på sig att fixa officiell domare till utställningen 2019.
  • Mats fixar en länk till kalender som webbmaster (Liza) sätter in på hemsidan där alla kan gå in och skriva om evenemang, bokning av stuga etc.
  • My Jönsson anmäler sig till att gå utbildning för utställning (om inte anmälningstiden gått ut).
  • Mötet avslutas med glögg, pepparkakor, lussebullar och julklappsbyten.
  • Nästa möte är styrelsemöte 9 januari 2018.

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 31 okt 2017

Närvarande: Cecilia Stenvall Bäckelin, Irene Kristoffersson, Mats Falkeman, Liza Einebrant, Marie Löfqvist, Anette Lennartsson.

  • Mötet öppnas. Mats hälsar alla välkommen.
  • Ekonomi - ekonomin är bra.
  • Mats har kollat angående om att dra in fiber till klubbstugan och det är en väntetid på 6-9 månader hos Trafikverket. Det behövs tillstånd från dem då det måste grävas upp vid landsvägen för att kunna koppla fibret.
  • Ang kökskommitteé - Doris och Anette tar på sig ansvaret och kommer att dela på det men i hjälp med andra då det är tävlingar etc.
  • Vi måste hjälpas åt att få in mer personer i kommitteérna.
  • Mats kollar upp vad man får via MG Event ang anmälningar etc vid utställning.
  • Styrelsen beslutar att om det finns två stycken som vill utbilda sig till CUA (certifierad utställningsarrangör) så skickar klubben dem på utbildning.
  • Liza lägger ut om ovanstående punkt på Facebook. Liza lägger även ut och söker om att klubben behöver minst en till person som vill ta på sig att hantera anmälningar, PM osv vid tävlingar.
  • SBK fyller 100 år 2018 och alla ordförande i klubbarn är inbjudan. Styrelsen beslutar att skicka ordförande på detta 2018.
  • ÖHBK fyller 40 år 2018 och mycket på mötet i januari skall ägnas åt att planera detta.
  • Liza hör med Sebastian Lindström om vad man kan beställa för mat till funktionärsmiddagen den 2 dec.
  • Nästa möte som är medlemsmöte flyttas till tisdag den 5 dec. Då bjuder vi på glögg, pepparkakor och lussebullar. Och alla som kommer skall ha med sig en hundig sak för max 50:- så har vi julklappsbytekväll.
  • Nästa styrelsemöte är tisdag 9 jan 2018.
  • Mötet avslutas.

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 5 sept 2017

Närvarande: Mats Falkeman, Liza Einebrant, Irene Kristoffersson, Marie Löfqvist, Cecilia Stenvall-Bäckelin.

  • Mötet öppnas och Mats hälsar välkommen.
  • Cecilia Stenvall Bäckelin blir "hustomte" åt klubben, måndagar och onsdagar. Det går genom Samhall, så det är ingen kostnad för klubben.
  • Förfrågan om sponsring av ett blivande utegym på Sveg beslutades och godkändes att bidra med 5.000:-
  • Det beslutades att klubben kommer att höja hyran för uthyrning per natt/person till 200:- för icke medlemmar fr.o.m 1 jan 2018.
  • Ekonomi - Ekonomin ser god ut.
  • Mötet avslutas.
  • Nästa möte är 31 okt. (styrelsemöte)

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Medlemsmöte 1 aug 2017

 Närvarande: 8 st

  • Mötets öppnande - Mats F (ordf) hälsar alla välkommen.
  • Val av justerare – Utsågs My Jönsson
  • Godkännande av dagordning – Ja
  • Genomgång av föregående protokoll – Ordförande går igenom föregående protokoll.
  • Ekonomi – Ekonomin är god. Nuvarande kassör Karin Landin säger upp sitt uppdrag som ÖHBK’s kassör på grund av flytt till Jungskile. Ny kassör, Anette Lennartsson (670516-8224) valdes till ny kassör direkt på mötet.
  • Klubbens ansökan om bygdemedel fick avslag från kommunen.
  • Angående den kommande hundutställning så pratades det och bestämdes om vem/vilka som kunde ställa upp och hjälpa till på olika poster.
  • Brandvarnare – Det bestämdes att det ska köpas in två brandvarnare, två brandsläckare samt brandfiltar.

Övriga frågor:

  • Mats Falkeman sätter in information om uthyrning av klubbstugan på Visit Sveg, som annonserar efter boende till 2018 års VM för polarhundar i Sveg.
  • Marie Löfqvist informerar om datum för 2018 års tävlingar i klubbens regi. 1 maj – Lydnadstävling (startkl /klass1), 27 maj brukstävling spår (appell/lägre klass), 30 sept brukstävling spår (appell/högre klass).
  • Marie Löfqvist meddelar att det startar en kurs den 22 aug -17. En valp och slyngelkurs.
  • Det bestämdes att Mats F kontaktar Amanda Wikner ang om att hålla privata kurser på klubbens planer, då SBK har bestämt att man måste vara medlem i en brukshundklubb för att vara på en klubbs planer.
  • Mötet avslutas.
  • Nästa möte är 29 sept (styrelsemöte)

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Medlemsmöte 6 juni 2017

Närvarande: 6 st

  • Mötet öppnas - Mats hälsar alla välkommen.
  • Föregående protokoll gås igenom.
  • Ekonomi - Ekonomin är bra.

Övriga frågor:

  • Postbox - Klubbens postbox är uppsagd - ny klubbadress blir: ÖHBK c/o Cecilia Stenvall Bäckelin, Härjedalsgatan 48. 84233 SVEG.
  • Hundutställning - Hur ska klubben göra angående hundutställning i framtiden?
  • Klubben kollar av ett datum och bjuder in Robine Guldbrandsson som driver företaget Vuaja (hundartiklar),  så hon får komma och visa sina saker för alla som vill se.
  • Nästa möte (medlemsmöte) är 1/8 -17
  • Mötet avslutas - Mats, ordf tackar alla som kom.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 2 maj 2017

Närvarande: Cecilia Stenvall Bäckelin, Hanna Einebrant, Mats Falkeman, Karin Landin, Liza Einebrant.

  • Mötet öppnas - Mats hälsar alla välkommen.
  • Vi pratar om att ha vissa styrelsmöten via telefon. Mats kollar upp med SBK om olika program.
  • Årets budget fastställs.
  • Ekonomin är bra.
  • Mats har kollat med Fyrfasen angående sponsring men det blev ingen i år. Ska kolla upp angående föreningselabonemang.
  • Vi pratar om att fixa enklare bänkar att ställa ut mellan grusvägen och parkeringen så man kan sitta och titta när det är tävlingar. Alla funderar ut någon modell till nästa möte.
  • Hasse köper in en uppsamlare till gräsklipparen (som beslutades på mötet den 30 sept 2016) när han kommer till ett Biltema.
  • Vi beslutar att det inte blir någon Hundens Dag den 3 juni då tiden blir allt för knapp för att fixa allt utan vi lägger ner den energin på att fixa Hundens Dag nästa år istället då klubben fyller 40 år samt att vi ska börja planera den tidigt på året.
  • Det blir ett BPH v. 28 - den 15-16 juli.
  • Karin Landin meddelar att ansökan om bygdemedel är inskickat.
  • Mötet avslutas.
  • Nästa möte (medlemsmöte) är tisdagen den 6 juni kl: 18.30

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Medlemsmöte 4 april 2017

Närvarande: 8 st

  • Mötet öppnas.
  • Ekonomi: Driftbidragen har inkommit. Ansökan om bygdemedel ska skickas in före sista april.
  • Budget 2017: Beslutar om den på nästa styrelsemöte den 2 maj.
  • Genomgång av aktiviteter 2017: Det ser bra ut.
  • Planerade kurser 2017: Återkommer med det senare, då klubbens planer är täckta med snö än.
  • Medlemsaktiviteter: Städdag 23 april. Medlemsöte 6 juni.

Övriga frågor:

  • Angående anmälningsformulär till hundutställningen: Klubben kör vidare på det vi har nu (så länge Liza och Hanna vill hålla på)
  • Ersättning till kursledare/figuranter: Ersättning till kursledare blir 100:-/ggr + resersättning. Vad gäller figuranter så funderar vi vidare på det till nästa styrelsemöte 2 maj.
  • Uppdatering för tävlingsledare: Marie Löfqvist kommer att åka på den till Ånge.
  • Hundens dag 3 juni: Allmänt prat samt att en del ideér kom upp som t.ex Tipspromenad, Fiskdamm för hundar, Rasparad, Visa något moment rån BPH, Ha personal som allmänheten kan ställa frågot till om t.ex spår, sök, utställning, tjänstehund osv.

Mötet avslutas.

Nästa möte är styrelsemöte den 2 maj.

 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 28 feb 2017

Närvarande: Lena Persson, Marie Löfqvist, Irene Kristoffersson, Mats Falkeman, Karin Landin.

  • Mötets öppnande - Mats hälsar alla välkommen.
  • Godkännande av dagordningen - Ja
  • Valav justerare -  Lena Persson och Marie Löfqvist

Bordlagda ärenden:  

  • kommitteér ska ses över till nästa möte om vilka som ska vara kvar eller tas bort. Hur vi ska synlighetsgöra klubben mer och på så sätt öka medlemsantalet.

Information och Rapporter:

  • Ekonomi - inkomna budgetar från utställnings- och tävlingskommitteén fastställs. Övriga kommitteér måste göra en budget och läman in.

Övriga frågor:

  • Liza mejlar SKK's org.utveckling till alla i styrelsen som ska läsa den och lämna synpunkter till Mats Falkeman.
  • Angående medlemsförfrågan om nya agilityhinder - om vi hittar någon som är intresserad av att hålla i den verksamheten (t.ex att hålla kurser osv) så kommer nya agilityhinder att inhandlas.
  • Tjänsteehundskommitteén blir vilande tills vidare och viltspårkommitteén tas bort.
  • Liza mejlar årsmöteshandlingarna till MND
  • Telefonmöten - Marie Löfqvist kollar upp vad som går att använda.
  • Klubben kommer att köpa in nytt material till tävling, då det har kommit nya regler from 1 jan 2017
  • Kurser - återkommer angående detta närmare våren.
  • Verksamhetsmål - att tas upp till diskussion på nästa möte hur vi ska synlighetsgöra klubben mera. 

Nästa möte: 4 april

Mötets avslutning

 

---------------------------------------------------------------------------------------

 Årsmöte 12 feb 2017

DAGORDNING

Röstlängd: Mats Falkeman, Irene Kristoffersson, Marie Löfqvist, Hanna Einebrant, Monica Svärd, Anette Lennartsson, Elisabeth Einebrant, Bodil åslund Rösth, Karin Landin, Cecilia Stenvall Bäckelin, My Jönsson, Leif Bäckelin.

1.Årsmötet öppnas. Karin Landin öppnar årsmötet.
2. Fastställande av röstlängd.
3. Val av ordförande att leda årsmötet.Sittande, Karin Landin.
4. Val av sekreterare att föra årsmötesprotokoll. Elisabeth Einebrant.
5. Val av två justerare-tillika rösträknare-att jämte mötesordförande justera protokollet. Bodil Åslund Rösth och Cecilia Stenvall Bäckelin.
6. Fråga om årsmötet blivit stadgeenligt utlyst. Ja.
7. Fastställande av dagordning. Bodil Å-R ska informera om RUS-mötet. 
8. a. Genomgång av verksamhetsberättelsen inklusive uppfyllnad av mål. Karin L går igenom verksamhetsberättelsen.
b. Genomgång av balans- och resultaträkning.
c. Revisorernas berättelse.
9. Fastställande av balans- och resultaträkning samt beslut om dispositioner. Årets resultat förs över till ny räkning.
10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelsen. Ja.
11. Genomgång och beslut
a. mål - att synlighetsgöra klubben mer och genom det öka medlemsantalet.
b. budget - varje kommitteé kommer in med en till nästa styrelsemöte.
c. medlemsavgift för nästa år (2018)- oförändrad.
d. motioner - inga motioner har inkommit.
12. Info om planerade aktiviteter. Några datum ändrades till nya datum.
13. Val av styrelse samt suppleanter 2017:
Ordf: Mats Falkeman (nyval)
Vice ordf: Cecilia Stenvall Bäckelin (omval)
Sekreterare: Elisabeth Einebrant (fyllnadsval)
Kassör: Karin Landin (nyval)
Ledamot: Irene Kristoffersson 
Ledamot: Madeleine Bohlin (nyval)
Ledamot: Marie Löfqvist
Suppleant: Hanna Einebrant
Suppleant: Lena Persson (nyval)
14. Val av revisor samt suppleanter 2017:
Revisor 1: Stefan Tullnérs (omval)
Revisor 2: Monica Svärd (nyval)
Suppleanter: vakant
15. Firmatecknare. Ordförande Mats Falkeman samt kassör Karin Landin.
16. Val av valberedning 2017:
Leif Bäckelin (sammankallande)
Monica Svärd
My Jönsson
17. Val av ombud och kommitteér eller ge styrelsen uppdrag att utse dessa. Ja.
18. Beslut om omedelbar justering av punkterna 13-17. Ja
19. Övriga frågor till diskussion. Det beslutades att ha telefonmöten på styrelsemöten för de som inte bor i Sveg.
Det beslutades att klubben ska söka bygdemedel för renovering av klubbstugan.
Bodil Å-R informerar om vad som sades på mötet med RUS och om de nya reglerna som gäller from 2017 för MH/MT. Karin Landin informerar om offerten som inkommit från Sunnanå Bygg & Fastighetsservice.
20. Årsmötets avslutande. Karin Landin avslutar årsmötet och vi medlemmar avtackar Karin Landin med en blomma för hennes tid som ordförande.
 

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 10 jan 2017

Närvarande: Marie Löfqvist, Madde Bohlin, Cecilia Stenvall Bäckelin, Karin Landin, Liza Einebrant.

  • Mötet öppnas och Karin hälsar alla välkommen.
  • Föregående mötesprotokoll gås igenom.
  • Sunnanå Bygg & Fastighetsservice har blivit tillfrågad angående upprustning/renovering av klubbstugan och skall komma in med en offert så fort som möjligt.
  • Liza har pratat med J-Å Andersson angående utbildning av tävlingsledare inom bruks. J-Å skulle ta kontakt med distriktet för att höra om det är möjligt.
  • V:a Härjedalens BK vill ha mer samarbete med vår klubb och det är något som vi ska prova att få till.
  • Ekonomi: Ekonomin är god.
  • Karin har pratat med SVEDAB angående bokföringen och de tar hand om bokföringen även 2017.
  • Vi pratade om hur klubben ska få in fler medlemmar och gärna yngre där ideérna var flera.
  • Mötet avslutas.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Medlemsmöte 29 nov 2016

Närvarande: 6 st

  • Mötet öppnas.
  • Föregående protokoll gås igenom.
  • Ekonomi: Ekonomin är god.
  • Om offert inkommer i tid (före slutet på januari 2017) så ansöker klubben om bygdemedel för renovering av klubbstugan utvändigt. Leif  Bäckelin kollar upp angående offerter.
  • Datum för för fasta aktiviteter bestäms.
  • Datum för MH och BPH kommer när de ansvariga bestämt datum.
  • Cecilia Bäckelin mailar Bodil Åslund Rösth angående datum för MH.
  • Anette Lennartsson och Liza Einebrant går utbildning för att bli tävlingsledare för brukset.
  • Liza Einebrant tar kontakt med John-Åke Andersson för att höra om han är villig att ha utbildning ang tävl.ledare i brukset.
  • Kurs "Att lyckas på tävling" kommer att startas i januari 2017.
  • Vi pratar om hur klubben ska få in fler medlemmar, både unga och gamla och bestämmer att klubben ska arrangera Hundens dag. 
  • Preliminärt datum för Hundens dag blir 3 juni 2017.
  • Mötet avslutas.

 

---------------------------------------------------------------------------------------

Medlemsmöte 4 okt 2016

Närvarande: 6 st. 

  • Ordförande Karin Landin hälsar alla välkommen och öppnar mötet.
  • Föregående protokoll gås igenom.
  • Karin tar ny kontakt med SBK då hon inte fått något svar än angående utbildning av figuranter till MH + A-figurant.
  • Rallylydnadskurs kommer att startas då tävling/brukslydnadskursen är avslutat. Rallylydn.kursen kommer att bli på torsdagar.
  • Det gick inte att beställa från Claes Ohlsson och då säsongen för gräsklippning går mot sitt slut beslutas det att uppsamlare köps in till våren i stället av någon som har ärende på denna affär.
  • Ekonomi: Ekonomin är bra och stabil.
  • Genomgång från förra årets utvärdering av hundutställning.
  • Utvärdering och summering av årets hundutställning. Och det mesta förblir som förra året. 
  • Årets utställning gick med plus.
  • Klubben har fått en förfrågan från några kennlar (Lapphund) om att arrangera BPH + olika aktiviteter till våren och Karin Landin tar kontakt med dem för mer info om vad de vill ha samt förslag på några helger, maj - juni.
  • Det blir förmodligen 3 st uppfödar MH:n 2017.
  • Vi pratar om funktionärsmiddagen den 12 nov och det beslutas att den kommer att ske i klubbstugan och att klubben beställer Exotisk planka från ICA.
  • Sista anmälningsdag för funktionärsmiddagen är den 4 nov.
  • Mejl-lista kommer att skickas ut så alla kan hjälpa till att skriva dit namn på de som hjälpt till under 2016.
  • Klubben beslutar att ansöka om officiell utställning den 21 september 2019.
  • Det blir höstfixardag lördag den 29 okt. Samling kl 10.00 på klubben. 
  • Klubben bjuder på grillad korv m bröd och dricka.
  • Mötet avslutas.
 

---------------------------------------------------------------------------------------

Styrelsemöte 30 sept 2016

Närvarande: Karin Landin, Liza Einebrant, Lena Persson, Hanna Einebrant, Cecilia Stenvall Bäckelin.

  • Karin hälsar alla välkommen och öppnar mötet.
  • Till justerare utses Lena Persson.
  • Ekonomi: Ekonomin är bra.
  • Föregående protokoll gås igenom.
  • BPH kommer att dra in bra med pengar vid nästa tillfälle.
  • Klubben ska anordna utbildning av BPH figgar. My Jönsson är tillfrågad.
  • Klubben ska skicka de som vill och anses lämpliga av klubben/organisationen på utbildning till figuranter inom MH + A-figge för de som ej har den delen när lämpligt kurstillfälle dyker upp.
  • Karin tar kontakt med SBK angående föregående punkt.
  • Höstens kurser - Marie Löfqvist har startat en Tävlingslydnadskurs. I oktober startar en rallylydnadskurs och senare i vinter blir det en "Lyckas på tävling" kurs.
  • Valpkurs - Många intresserade. Karin pratar med Bodil Jonsson.
  • Nya remmar + knivar är inköpta till gräsklipparen.
  • Kommunen har numer hand om renhållningen.
  • Klubben beställer en uppsamlare till gräsklipparen.
  • Nytt utställningstält är inköpt, då tältpinnarna till ett av de gamla tälten är trasiga.
  • Liza pratar med Göthe Hammarström SIK om katalogen. 50-55 st ska beställas.
  • Lena Persson pratar med Monica Svärd om inhandlingen av mat till hundutställningen.
  • Fredag den 16 sept träffas alla som kan på klubben för att ställa i ordning inför utställningen - tält, cafeteria osv.
  • Samling Lördag den 17 sept kl 06.30 på klubben för de som ska hjälpa till under dagen.
 
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Medlemsmöte 2 aug 2016
 
Närvarande: 7 st
 
  • Mötet öppnas och ordförande hälsar alla välkommen.
  • Cecilia Stenvall Bäckelin utses till justerare.
  • Genomgång av föregående protokoll.
  • Ekomin: Ekonomin är bra.
  • BPH och spårlägret har dragit in bra med pengar. Så vi hoppas att det fortsätter så.
  • Karin L har pratat med Svedab som tycker att det är bättre att lämna in för bokföring efter sommaren, då det är så lugnt på våren.
  • Nästa BPH som var planerat nu i augusti flyttas till den 4:e september.
  • Det bestämdes att datum som redan är bestämda för MH och BPH ska ligga fasta och inte hålla på och flyttas. Endast sjukdom för de som ska hålla i dem är giltigt.
  • Det kommer att bli ett spårläger till 2017, helgen före midsommar.
  • Det beslutades att klubben köper in en uppsamlare till gräsklipparen. Madde Bohlin kollar upp den som kom på förslag på Biltema.
  • Det informerades att Kommunen kommer inte att ställa upp för föreningar när det gäller att hjälpa till med att trycka upp kataloger, diplom och annat i pappersväg.
  • Vi pratade om kommande utställning. Hanna skickar ut personliga inbjudningar till förra årets utställare. Vi pratade om funktionärer på de olika posterna som behövs på utställningen.
  • Marie Löfqvist kommer att starta en tävlingslydnadskurs under hösten. Datum kommer att sättas ut så fort hon bestämt vilka dagar/datum.
  • En rallylydnadskurs är inplanerad under kommande vinter.
  • Det bestämdes att protokoll från klubbens möten skall sättas in på klubbens hemsida under en egen flik. Liza E fixar det.
 

 -------------------------------------------------------------------------------------------------

 Medlemsmöte ÖHBK 7 juni 2016

Närvarande: 8 st.

  • Karin hälsar alla välkommen.
  • Ekonomi: Ekonomin ser bra ut. Karin kommer med ett förslag att vi lämnar in till Svedab det som ska bokföras var 6:e månad.
  • Kronofogden har delgivit Magnus Eriksson, som dock ej har skrivit på papperet.
  • Vi diskuterade om och runt hundutställningen i höst.
  • Klubbstugan: Ny frys är inköpt och på plats.
  • Pratade om det som är kvar på fixarlistan och de som kan och vill träffas på Lördag 11 juni kl 13.00 för att fixa och måla. Sen tar vi en extra dag i augusti och fixar resten. Datum om det kommer.
  • Vi pratade om BPH på söndag och att det är kul att det är fullbokat. vi pratade även om hur man ska få fram att fler gör BPH och hur man ska nå t.ex jaktfolk + uppfödare för jakthundar. Flera förslag var på tapeten.
  • Nathalie Ekholm slutar som ledamot då de flyttar till Uppsala.
  • Madde Bohlin tar Nathalies plats som ledamot.
  • Madde Bohlin slutar som suppleant och Lena Persson tar hennes plats som suppleant.
  • Monica Swärd blir köksansvarig och ansvarar att det finns matvaror när det behövs. Samt ser till att det finns någon som är köket när det behövs. 
  • Mötet avslutas.
  • Nästa möte är 2 augusti.

 

Vid pennan: Liza Einebrant